Din păcate, a venit momentul în care trebuie
să ne despărţim de două dintre cele mai vechi trasee de tramvai: 6 (Poarta Est
C.S.G. – Bazinul Nou) şi 8 (Piaţa Centrală – Bazinul Nou).
Atât 6 cât şi 8 au fost înfiinţate odată cu
extinderea liniei de tramvai către zona portuară şi implicit trecerea de la
ecartamentul îngust, de 1000 mm la cel de 1435 mm. Se întâmpla în urmă cu mai
bine de 45 de ani!
Primele tramvaie care au deservit aceste
trasee au fost Tatrele T3R, achiziţionate în trei loturi în prima jumătate a
anilor 70.
Anul 1978, foto Olle
Nevenius în capătul recent înfiinţat
din dreptul Bazinului Nou:
Orice poveste are un început, un punct
culminant şi fireşte, o încheiere. În cazul tramvaielor gălăţene, începutul a
fost răsunător! Galaţiul a fost al patrulea oraş din România care a beneficiat
de servicii de transport public local cu tramvaie. Se întâmpla în prima
jumătate a anilor 1900. Până la sfârşitul anilor 60 au fost extinderi
reconfigurări şi reparaţii. Apoi, odată cu darea în folosinţă a Combinatului
Siderurgic precum şi extinderea fabricilor şi uzinelor din oraş, reţeaua de
tramvai a cunoscut un avânt impresionant. Anii 1970 – 1985 au reprezentat
punctul culminant al acestei expansiuni.
Declinul
avea să se producă în primii ani post-decembrişti însă efectele urmau să fie
simţite ceva mai târziu. Primele simptome: linia de tramvai dintre Palatul
Navigaţiei şi Gara C.F.R., apoi legătura între cele două Porţi ale C.S.G.-ului.
A urmat bulevardul George Coşbuc, pe segmentul cuprins între strada Basarabiei
şi bulevardul Henri Coandă... strada Bucovinei...strada Traian, pe segmentul
cuprins între Baia Comunală şi Bariera Traian... terminalul din Bariera Traian
şi strada Al. Macelaru... strada Anghel Saligny... strada Tecuci...
Şi aşa aveam să ajungem în primăvara anului
2016, cu doar 10 trasee de tramvai: 1, 2, 3, 5, 6, 7, 8, 39, 42 şi 44.
Traseul 2 a fost primul la care s-a renunţat.
Iar acum a venit rândul lui 6 şi lui 8.
Cum s-a ajuns aici? Zonele industriale care în
trecut erau active, astăzi abia mai trăiesc. Nu are rost să vorbim despre
fabricile de pe Calea Prutului, cele de pe bulevardul George Coşbuc sau faptul
că C.S.G.-ul anilor 70 a ajuns doar o umbră tristă şi bătrână.
Galaţiul pierde, pe zi ce trece, din aura sa
productivă. Iar tramvaiele care duceau angajaţii spre locurile lor de muncă au
ajuns să circule aproape goale spre zonele tot mai părăsite, condamnate de
nepăsarea celor care ne conduc. Iată cum a ajuns să se încheie povestea
traseelor 6 şi 8...
Anul 1993, foto realizată de Richard
Lomas în terminalul din
Bazinul Nou:
Anul 2015, foto realizată de Frederik
Buchleitner
în aceeaşi locaţie:
Spuneam că Tatrele T3R au fost primele
tramvaie care au deservit liniile 6 şi 8. Astăzi, „turul de onoare” a revenit
tot Tatrelor, însă model KT-4D.
La prânz, cu 1327 la linia 6:
Ultimul erou al liniei 8 a fost 1326. Iar pentru linia 6: 1333 şi 1343.
Noi ne stabilim destinul. Şi prin
activitatea noastră de zi cu zi, prin modul în care înţelegem viaţa, eficienţa
muncii în echipă, respectul pentru cei din jur care ne susţin şi au încredere
în noi, putem înfăptui poveşti frumoase la fel de bine cum putem sfârşi altele
care ar fi putut să-şi păstreze farmecul şi strălucirea...
Acest comentariu a fost eliminat de autor.
RăspundețiȘtergere