marți, 4 februarie 2014

Cum putem salva tramvaiul de pe Mihai Bravu?

14 august 1900… debutul tramvaiului gălățean. Ne-au trebuit aproape două decenii până ca dorința noastră să devină realitate; a fost meritul lui Charles Georgi și a companiei sale.
Tramcarul local și-a început activitatea pe cinci trasee. Printre capetele de linie (terminale) se afla și cel din Gara C.F.R.
Am trecut prin două războaie mondiale și am “servit” o epocă de aur… A fost bine, a fost rău?!  Tramvaiul a coborât mereu în gară și ne-a asigurat legătura cu principalele puncte de maxim interes ale orașului.
Vremurile se schimbă. Uneori în bine, alteori în rău. Desigur, aici depinde de spiritul civic, de respect, de logică, demnitate, cunoaștere și dorință. E limpede că în ultimii ani alunecăm tot mai rapid pe panta comodității și știți ce? Ne facem rău cu mâna noastră… Zic asta fiindcă noi, gălățenii de rând avem puterea de decizie, noi am stabilit cine să ne conducă pentru a ne reprezenta și materialize interesele comune.
Revoluția ne-a adus democrația dar ne-a pătat demnitatea și ne-a mâncat curajul de a lupta pentru o lume mai bună. De la începutul anilor 90 a început perioada de regres, perioadă simțită pe toate planurile: cultură, economie, societate, agricultură, transporturi… S-au închis fabrici, s-au distrus ferme, mărețul C.S.G. a ajuns o caricatură iar transportul local ecologic riscă s-ajungă o amintire.
După Revoluție nu s-au mai făcut linii de tramvai iar rețeaua de troleibuz s-a extins în primii ani de… independență pe baza unor resurse și a unor proiecte stabilite în epoca apusă. Pe urmă a urmat trista resemnare.
Încet dar sigur, au dispărut tramvaiele dintre Porțile C.S.G.-ului (linia spre Poarta Nord), pe Coșbuc (porțiunea dintre intersecția cu Basarabiei și intersecția cu Bucovinei), în cartierul Port (între Palatul de Navigație și Gara C.F.R.), pe strada Traian (porțiune parțială între Baia Comunală și Barieră), pe strada Bucovinei…
Așteptăm să vedem ce se va întâmpla cu linia de tramvai care ducea spre Poarta Est C.S.G. (după consolidarea viaductului)… Dar până atunci aflăm din paginile cotidianului local “Viața Liberă” despre un alt segment care, în urma modernizării, va rămâne fără tramvai: strada Mihai Bravu și implicit, strada Gării.
Am menționat, la începutul acestui material, faptul că Gara C.F.R. a fost una dintre primele capete de linie pentru tramvai. De asemenea, până la închiderea circulației tramvaiului – din veșnicile interese politice pe care nu avem curajul de a le combate dar avem “tăria de caracter” de a le… “analiza” prin bodegi și piețe mergând pe principiul “eu când vreau să latru, latru și… doar atât!” – electricele liniilor care asigurau legături cu cartierele Micro 19, Micro 39, cu Bariera Traian sau C.S.G. nu duceau lipsă de călători. Desigur, n-ar duce lipsă nici acum dacă ar exista un minim interes de conservare și modernizare.
Am o singură întrebare: de ce în proiectul de modernizare nu s-a luat în calcul consolidarea terasamentului pentru reintroducerea unor linii de tramvai moderne, așa cum a făcut fosta conducere a urbei pentru tronsonul Asachi – Oțelarilor?
Domnule primar, doresc să vă spun două lucruri:
1.   Când plec din Micro 20 cu intenția de a ajunge la Gară, aș prefera să realizez această călătorie cu tramvaiul. Fiindcă este mai sigur, mai eficient și mai relaxant decât transportul cu maxi-taxi și totodată e mai ecologic decât orice alt mijloc de deplasare care coboară spre destinația menționată;
2.   Știți de ce am avut tramvai în Galați? Fiindcă AȘA ȘI-AU DORIT GĂLĂȚENII DIN URMĂ CU DOUĂ SECOLE… Au avut curajul de a cere și de a insista să obțină o asemenea formă de transport. Noi, cei de astăzi, dorim S-O PĂSTRĂM!
Iată și câteva amintiri… Sper ca până la urmă să răzbească și interesul pentru transportul electric cu tramvaiul spre Gara C.F.R.! Și sper ca printre cei care citesc acest material să existe persoane dornice de susținere și implicare!
 









Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu