14 august
1900… debutul tramvaiului gălățean. Ne-au trebuit aproape două decenii până ca
dorința noastră să devină realitate; a fost meritul lui Charles Georgi și a
companiei sale.
Tramcarul
local și-a început activitatea pe cinci trasee. Printre capetele de linie
(terminale) se afla și cel din Gara C.F.R.
Am trecut
prin două războaie mondiale și am “servit” o epocă de aur… A fost bine, a fost
rău?! Tramvaiul a coborât mereu în gară
și ne-a asigurat legătura cu principalele puncte de maxim interes ale orașului.
Vremurile se
schimbă. Uneori în bine, alteori în rău. Desigur, aici depinde de spiritul
civic, de respect, de logică, demnitate, cunoaștere și dorință. E limpede că în
ultimii ani alunecăm tot mai rapid pe panta comodității și știți ce? Ne facem
rău cu mâna noastră… Zic asta fiindcă noi, gălățenii de rând avem puterea de
decizie, noi am stabilit cine să ne conducă pentru a ne reprezenta și
materialize interesele comune.
Revoluția
ne-a adus democrația dar ne-a pătat demnitatea și ne-a mâncat curajul de a
lupta pentru o lume mai bună. De la începutul anilor 90 a început perioada de
regres, perioadă simțită pe toate planurile: cultură, economie, societate,
agricultură, transporturi… S-au închis fabrici, s-au distrus ferme, mărețul
C.S.G. a ajuns o caricatură iar transportul local ecologic riscă s-ajungă o
amintire.
După
Revoluție nu s-au mai făcut linii de tramvai iar rețeaua de troleibuz s-a
extins în primii ani de… independență pe baza unor resurse și a unor proiecte
stabilite în epoca apusă. Pe urmă a urmat trista resemnare.
Încet dar
sigur, au dispărut tramvaiele dintre Porțile C.S.G.-ului (linia spre Poarta
Nord), pe Coșbuc (porțiunea dintre intersecția cu Basarabiei și intersecția cu
Bucovinei), în cartierul Port (între Palatul de Navigație și Gara C.F.R.), pe
strada Traian (porțiune parțială între Baia Comunală și Barieră), pe strada
Bucovinei…
Așteptăm să
vedem ce se va întâmpla cu linia de tramvai care ducea spre Poarta Est C.S.G.
(după consolidarea viaductului)… Dar până atunci aflăm din paginile
cotidianului local “Viața Liberă” despre un alt segment care, în
urma modernizării, va rămâne fără tramvai: strada Mihai Bravu și implicit,
strada Gării.
Am menționat,
la începutul acestui material, faptul că Gara C.F.R. a fost una dintre primele
capete de linie pentru tramvai. De asemenea, până la închiderea circulației
tramvaiului – din veșnicile interese politice pe care nu avem curajul de a le
combate dar avem “tăria de caracter” de a le… “analiza” prin bodegi și piețe
mergând pe principiul “eu când vreau să latru, latru și… doar atât!” –
electricele liniilor care asigurau legături cu cartierele Micro 19, Micro 39,
cu Bariera Traian sau C.S.G. nu duceau lipsă de călători. Desigur, n-ar duce
lipsă nici acum dacă ar exista un minim interes de conservare și modernizare.
Iată
articolul din “Viața
Liberă”, în urma căruia aflăm că tramvaiul nu va mai coborî
niciodată spre Gară… http://www.viata-libera.ro/politica-administratie/50826-galati-viata-libera-cotidian-politic-administratie-modernizare-de-71-milioane-de-lei-dispa-liniile-de-tramvai-de-pe-strada-mihai-bravu
Am o singură
întrebare: de ce în proiectul de modernizare nu s-a
luat în calcul consolidarea terasamentului pentru reintroducerea unor linii de
tramvai moderne, așa cum a făcut fosta conducere a urbei pentru tronsonul
Asachi – Oțelarilor?
Domnule primar, doresc să
vă spun două lucruri:
1.
Când plec din Micro 20 cu intenția de a ajunge la Gară, aș prefera să
realizez această călătorie cu tramvaiul. Fiindcă este mai sigur, mai eficient
și mai relaxant decât transportul cu maxi-taxi și totodată e mai ecologic decât
orice alt mijloc de deplasare care coboară spre destinația menționată;
2.
Știți de ce am avut tramvai în Galați? Fiindcă AȘA ȘI-AU DORIT GĂLĂȚENII
DIN URMĂ CU DOUĂ SECOLE… Au avut curajul de a cere și de a insista să obțină o
asemenea formă de transport. Noi, cei de astăzi, dorim S-O PĂSTRĂM!
Iată și câteva amintiri… Sper ca până la urmă să
răzbească și interesul pentru transportul electric cu tramvaiul spre Gara
C.F.R.! Și sper ca printre cei care citesc acest material să existe persoane dornice
de susținere și implicare!
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu