Modelul de tramvai Tatra T4 este considerat un „medium upgrade” pentru clasicul T3, care avea să împânzească blocul estic pentru aproape trei decenii (anii 60 – 90). Ca şi-n cazul înaintaşului de succes, uzinele CKD aveau să adapteze noul model de tramvai pentru comenzile fiecărei ţări... Aşa au apărut Tatra T4D (pentru RDG), Tatra T4SU (pentru Uniunea Sovietică), Tatra T4YU (pentru Yugoslavia), Tatra T4SUCS (pentru Uniunea Sovietică şi Cehoslovacia) precum şi T4R (pentru România).
Galaţiul a fost unul dintre oraşele româneşti care a optat pentru producţia de T4R. Am primit două loturi de câte zece astfel de tramvaie în a doua jumătate a anilor 70 însă acestea s-au dovedit foarte slabe din punct de vedere tehnic... Un lot a ajuns la regia de transport local din Brăila (care a făcut minuni pentru a-l ţine în serviciu) iar celălalt (cu numerele de parc 61 – 70) a rămas la I.J.T.L. Galaţi dar n-a avut o viaţă prea lungă.
După achiziţia celor 50 de T3R-uri excepţionale, regia noastră de transport local avea să înregistreze o profundă dezamăgire: T4R-urile erau o catastrofă de care „râdeau” până şi cele mai bolnăvicioase Timiş-uri... Cu toate acestea, încrederea şi iscusinţa oamenilor de vază ai regiei noastre de transport local a mai acordat o şansă modelului T4 însă versiunea germană. Adică... T4D. S-au făcut socoteli, cercetări, analize... şi, într-un târziu, ne-am întors din nou faţa spre modelul care iniţial ne-a dezamăgit.
Primul lot de tramvaie Tatra T4D a fost cel din Magdenburg. Acesta a sosit la Galaţi în cea de-a doua jumătate a anilor 90 (mai exact în 1996) şi a înlocuit o parte din Tatrele T3R. Mai precis pe 1, 2, 4, 7, 10, 11 – primele casate dintre veteranele acelor vremuri. Astfel, T4D-urile achiziţionate au preluat numerele de parc ale colegilor pensionaţi. În prezent, dintre acestea mai trăieşte doar 7, retras într-una din halele depoului din Bariera Traian şi 4
În anul 2002, Transurb Galaţi s-a orientat din nou spre bijuteriile deţinute de nemţi; şi iată cum am mai primit un lot de Tatre T4D din Dresda, format din 12 vagoane motoare şi 4 remorci.
Deocamdată, acestea sunt în conservare la depoul de pe Magistrala C.S.G. Nu s-a casat nimic. Singura garnitură T4D cu B4D care rareori mai apare în peisajul urban însă doar la cursele speciale spre/dinspre C.S.G. este 1306 cu remorca 1271.
Se spune că o parte din aceste Tatre nu vor mai vedea niciodată traseele locale ale urbei noastre. Sper însă că vor exista suficienţi supravieţuitori care să promoveze imaginea de calitate a ceea ce a însemnat modelul Tatra T4D.
Am adăugat în cursul acestei zile, pe una dintre paginile blogului, galeria foto pentru T4D-uri: http://transportlocalgalati.blogspot.ro/p/tramvaiele-tatra-kt-4d-din-galati.html
Filmarea este mai veche (datează din 2010 dar e compusă din materiale pe care le-am cules în 2009, într-o vizită la depoul de pe Magistrală alături de bunul meu prieten, Terry Lawson): http://www.youtube.com/watch?v=1v5EHVW-KXs
Şi, în încheiere, să vedem fişa tehnică a acestui model:
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu