Arhiva de presă: 1980 – 2005

Anul 1980
Mi-am propus de multă vreme... abia astăzi s-a ivit momentul potrivit pentru o vizită la biblioteca V.A. Urechia, cu scopul de a răsfoi ediţiile cotidianului local „Viaţa Nouă”... Pentru cei care nu cunosc, după Revoluţie, „Viaţa Nouă” a devenit „Viaţa Liberă”.
Prin amabilitatea personalului de la bibliotecă (căruia doresc să îi mulţumesc pe această cale), am răsfoit emoţionat presa gălăţeană a anului 1980, anul de unde vom parcurge o parte din istoria transportului local din Galaţi.
Aşadar, să începem:
(click pe fotografii pentru o vizualizare mai bună)
-16 ianuarie 1980: Autobuzul şcolar

-17 ianuarie 1980: Poate funcţiona transportul în comun... ca pe roate? Da, cu condiţia respectării disciplinei şi a planificării chiar de către întreprinderea prestatoare

-18 aprilie 1980: Deficienţele transportului în comun cu autobuzele nu trebuie căutate în afara I.J.T.L.

-8 iulie 1980: O nouă linie de tramvai dată în exploatare la Galaţi


-12 august 1980: Conduita în folosirea mijloacelor de transport în comun reflectă gradul de civilizaţie al fiecărui călător

Anunţ pentru posturi vacante...
(atunci erau multe!)
Şi câteva fotografii (din aceelaşi an, desigur):
-Strada Brăilei;

-Magistrala C.S.G.;

-Cartierul Dunărea;

-Mazepa I (zona Sana – acum TreiStar);

-Cartierul Aeroport;

-Bulevardul 1 decembrie 1918.

Anul 1981

Spre deosebire de anul trecut, jurnaliştii de la „Viaţa Nouă” n-au mai „vânat” cu aceelaşi intensitate I.J.T.L.-ul. Fac o scurtă paranteză – poate ar fi trebuit s-o fi făcut la începutul acestui galop prin presă, adică în arhiva anului 1980 – ca să amintesc, celor interesaţi, că în ultimul trimestru al anului 1979 (mai precis prin noiembrie), regia de transport local şi-a schimbat denumirea, din Întreprinderea de Transport Orăşenesc (I.T.O.) în Întreprinderea Judeţeană de Transport Local (I.J.T.L.); din păcate, n-am găsit nici un articol privitor la această schimbare în ediţiile cotidianului „Viaţa Nouă” ale anului 1979...
Dar să revenim la subiect şi să vedem ce se mai întâmpla şi ce se mai discuta privitor la I.J.T.L. în anul 1981:
-17 ianuarie 1981: Disciplina personalului I.J.T.L., călătorii, opinia publică pot asigura o mai bună fluenţă a transportului urban;


-19 mai 1981: Sînt posibilităţi pentru remedierea „penelor” în transportul călătorilor;

-23 decembrie 1981: Un transport în comun operativ, civilizat, depinde în mare măsură de I.J.T.L., dar şi de conduita cetăţenilor;


Anunţ pentru posturi vacante...

Şi câteva fotografii (din acest an):
-Aspect de pe Magistrala C.S.G.;

-Cartier Mazepa I – spre Stirex;

-Cartier Mazepa I – în vecinătatea Agenţiei de Voiaj;

-Micro 19;

-Micro 21.

Anul 1982

Continui cu articolele postate în „Viaţa Nouă” şi, implicit, cu un set de fotografii...
-9 februarie 1982: Transportul în comun, între realizări şi perspective;

-30 aprilie 1982: Transportul în comun, sub semnul continuei modernizări;

-17 mai 1982: Unele modificări în reţeaua de transport în comun;

-18 mai 1982: Biletul la control!


-7 septembrie 1982: Soluţii noi, eficiente pentru îmbunătăţirea traficului de călători şi mărfuri


Iată şi câteva fotografii din 1982:
-Aspect de pe Magistrala C.S.G.;

-Cartier Mazepa I – vis-a-vis de Potcoava de Aur;

-La Păpădie (Casa de Cultură a Sindicatelor);

-Cartierul Dunărea;

-Şi... tot în cartierul Dunărea – vedere panoramică.

Anul 1983

Un alt an în care aflăm episoade şi statistici din istoria frumoasă a I.J.T.L.-ului.
-3 mai 1983: Recondiţionarea – o importantă sursă de asigurare a pieselor de schimb;

-17 mai 1983: Sînt posibilităţi pentru respectarea şi chiar devansarea termenelor de predare la noile linii de tramvai;


-17 iunie 1983: Primul autobuz care funcţionează cu gaz metan;

-12 august 1983: Succesele au la bază valoarea eforturilor colectivului;


-29 septembrie 1983: Pentru un transport de călători civilizat, eficient


Iată şi câteva fotografii din acel an în care apar vehicule de transport local ale I.J.T.L.-ului (fcţ. de condiţiile de imprimare din acele vremuri):
-Mazepa I – vis-a-vis de Sana (acum TreiStar);

-Mazepa I – spre Casa de Cultură a Sindicatelor (acum zona Bănci);

-Micro 40;

-Din nou prin cartierul Dunărea (spre capătul de linie al tramvailor);

-Micro 18 – la intersecţia străzilor Brăilei, Frunzei şi Stadionului.


Anul 1984

Continuă „expansiunea” I.J.T.L.-ului, în special, pe două planuri: extinderea reţelei de tramvai precum şi economia de carburant. În cursul anului trecut am aflat despre primul autobuz care funcţiona pe baza gazului metan, aflat în buteliile de pe caroserie. A fost un experiment reuşit şi drept urmare, în 1984 erau deja 50 de autobuze prevăzute cu butelii şi se intenţiona, instalarea acestora pe altele 50. De asemenea, apar trasee noi iar o parte dintre cele vechi sunt modificate, atât ca itinerar cât şi ca orar de funcţionare. Un aspect demn de menţionat este faptul că se dorea – pentru anul care urma (n.a. 1985) – introducerea reţelelor de troleibuz în Galaţi!
Şi, încă un mic amănunt... Vă mai amintiţi de bucla de tramvai din Ţiglina III? Ei, iată ce se vorbeşte despre ea... „în mod oficial”.

-10 ianuarie 1984: Noutăţi din transportul în comun;


-4 februarie 1984: Reparaţii şi întreţineri – mai prompte şi mai ieftine prin recondiţionarea pieselor;

-21 februarie 1984: Noi trasee de autobuze;

-17 mai 1984: Noutăţi sub semnul eficienţei şi funcţionalităţii;


-7 iulie 1984: Lucrările de extindere a transportului în comun electric;


-17 august 1984: Noi lucrări de extindere a transportului electric de călători;


-13 octombrie 1984: Modificări în circulaţia autobuzelor pe traseele I.J.T.L.

Iată şi câteva fotografii:
-autocamion care funcţiona cu gaz metan (4 butelii – mai mici decât cele amplasate pe autobuze): instalaţia era realizată la I.J.T.L.;

-Micro 18;

-Micro 18 – panorama;

-Din nou la Stirex (Mazepa I)

Anul 1985

Se anunţau multe lucruri frumoase în cursul acestui an, dar, din păcate, acestea au rămas la stadiul de idei. Nu am găsit nici un articol în care să se explice cititorilor de ce nu s-au demarat lucrările pentru reţeaua de troleibuz. Atenţia presei s-a concentrat asupra altor evenimente din acea perioadă şi, prin urmare, I.J.T.L.-ul s-a bucurat de mai puţină atenţie decât în anul anterior.
Articolele ne vorbesc despre eterna răfuială dintre controlori şi călători precum şi de un nou traseu de tramvai: 51, care iniţial a asigurat legătura între Bariera Traian şi Bazinul Nou.

-9 martie 1985: Observaţia unui călător;

-2 august 1985: Între călători şi controlori – respect reciproc;


-1 septembrie 1985: Un nou traseu de tramvai


Anul 1986

În privinţa I.J.T.L.-ului nu presa n-a menţionat prea multe, totuşi, materialele oferite au reuşit să ofere din nou o imagine de ansamblu. Pentru început, s-a acordat un moment de atenţie istoriei tramvaiului gălăţean. Aflăm că oraşul nostru s-a bucurat de tramvai pentru prima oară în anul 1900 şi că dacă ar fi existat un plus de interes l-ar fi avut prin anii 70 ai secolului al nouăsprezecelea. Pe urmă avem episodul devenit deja clasic, privitor la corectitudinea călătorilor care apelau la serviciile mijloacelor de transport ale regiei locale, a urmat un articol despre introducerea unui nou traseu, 33 barat, specific anotimpului estival şi, în încheiere, un interviu cu directorul din acea vreme a unităţii privitor la pregătirea pentru sezonul rece precum şi câteva idei despre ceea ce se intenţiona în anii următori.
-9 martie 1986: Introducerea tramvaiului la Galaţi;

-20 mai 1986: De la control, la autocontrol...;

-7 iunie 1986: Un nou traseu al I.J.T.L.;

-12 octombrie 1986: Transportul în comun în perspectiva sezonului rece.


Anunţuri pentru angajare:

Şi o fotografie cu un articulat cu butelii, realizată la data de 3 iunie 1986, în dreptul spitalului de copii.

Anul 1987



A fost unul dintre acei ani în care presa locală n-a acordat prea mult interes activităţii I.J.T.L.-ului; nu s-a scris decât un singur articol despre această întreprindere:
-2 septembrie 1987: Prin recondiţionare – operativitate şi eficienţă în întreţinerea autovehiculelor.


Fotografiile au fost însă mai numeroase:
-cu DAC-ul 117 lângă Hotel Tineret;
-Spitalul de Copii;
-în aceeaşi zonă;
-pe Magistrala C.S.G. – cu Timiş 2 în prim-plan;
-cartierul Port.






Anul 1988


Anul în care fostul cotidian al Galaţiului din epoca de aur n-a prezentat nici un articol privitor la I.J.T.L.-ul nostru. Cu toate acestea, răsfoind ediţiile publicate în acest an, am descoperit câteva fotografii interesante. Iată-le mai jos:
-foto 1: un DAC articulat, echipat cu trei butelii de gaz metan, fotografiat în faţă la Casa de Cultură a Sindicatelor;
-foto 2: din nou la spitalul de pediatrie, cu DAC-ul în prim-plan (de această dată, autobuzul se vede în totalitate);
-foto 3: la semaforul din intersecţia străzilor Brăilei cu Frunzei şi Stadionului, „în preajmă la Mc” – cum am spune în prezent;
-foto 4: cartier Mazepa I, cu Roman-ul în staţie la Sana (actualmente TreiStar);
-foto 5: zona Centru, panorama dintre hotelurile Galaţi şi Dunărea. În anii din urmă, autobuzele nu mergeau pe strada Bălcescu pe retur ci veneau tot pe Republicii (Domnească). Şi troleibuzele au prins, pentru o scurtă perioadă, această modificare. Pentru persoanele interesate care nu au prins/nu-şi mai aduc aminte de anii din urmă, menţionez că autobuzele care veneau de la Gară sau din Parc veneau prin faţă pe la Dunărea pe când cele care întorceau în Centru (adică pe rondul cu piatră cubică din faţa bisericii Mavromol) intrau de pe Brăilei direct pe Bălcescu.





Anul 1989

Este ultimul an pentru cotidianul local „Viaţa Nouă”; Revoluţia avea să-l desfiinţeze...
Introducerea troleibuzelor în luna august a determinat un nou val de interes pentru jurnalişti. Aşadar, a urmat o prezentare a ceea ce înseamnă noua formă de transport pentru oraşul nostru după care, „la câteva zile distanţă” şi cu litere de-o şchioapă, anunţul oficial.
Cele 7 „minuni electrice” achiziţionate de I.J.T.L. au determinat o nouă analiză asupra unităţii... Că doar nu se mai făcuse una de mai bine de doi ani.
Click pe fiecare articol pentru o mai bună vizualizare:
-3 iunie 1989: Un nou mijloc de transport în comun – troleibuzul;

-20 august 1989: S-a pus în funcţiune troleibuzul;

-20 septembrie 1989: Să fie instaurat un climat de desăvârşită ordine, disciplină şi răspundere în muncă (partea I);


-21 septembrie 1989: Să fie instaurat un climat de desăvârşită ordine, disciplină şi răspundere în muncă (partea II).

Am descoperit o fotografie interesantă printre realizările acelui an, o fotografie cu troleibuzul 207, în staţie la Sana (acum Trei Star): imaginea nu e clară (cei 22 de ani de vechime şi calitatea tipografiei îşi spun cuvântul) dar merită pentru consemnare:

Anul 1990

Anul schimbării, mai precis anul care ne vorbeşte despre începuturile timide ale democraţiei româneşti. „Viaţa Nouă” a murit odată cu Revoluţia iar în locul ei s-a născut un cotidian independent care trăieşte şi acum şi căruia îi doresc existenţă cât mai lungă: „Viaţa Liberă”.
Odată cu independenţa presei aflăm detalii mult mai amănunţite despre I.J.T.L. mai precis despre situaţia dezastruoasă cu care se confrunta regia noastră de transport local, despre greve, „liberalizare”, micile înţelegeri interioare susţinute de regimurile politice precum şi despre începuturile tulburi ale transportului privat, aşa-zisele maxi-taxi care aveau să cunoască o expansiune fulgerătoare pe parcursul acestui deceniu.
Haideţi să vedem ceea ce a consemnat presa în cursul anului 1990:
-5 ianuarie 1990: Cu ce ne deplasăm;

-11 ianuarie 1990: Transporturile ne răspund;

-31 ianuarie 1990: Şoferii sînt, totuşi, cu noi;

-01 februarie 1990: „Şoferi... acesta este adevărul!”;

-10 mai 1990: Ajutaţi-ne să ne ajutăm singuri;

-11 mai 1990: De ce scârţâie roţile I.J.T.L.-ului?;


-19 mai 1990: Şase întrebări pe adresa I.J.T.L.;


-23 august 1990: Maxi-taxi la... bordură;

-22 septembrie 1990: Sindicatul liber al IJTL Galaţi către Preferctura judeţului;

-06 octombrie 1990: Greva s-a terminat! Greva continuă!...;


-15 octombrie 1990: Autobuze în flăcări;

-12 noiembrie 1990: Se „liberalizează” şi transportul în comun?;


-14 noiembrie 1990: Transportul în comun la Galaţi.

Anul 1991

Este anul în care I.J.T.L.-ul devine R.A.T.U. Galaţi, având la bază o nouă organizare administrativă. S-au schimbat multe aspecte în acea perioadă, practic s-a pornit la un nou drum cu o ideologie îmbunătăţită şi cu o priminire substanţială a parcului auto. S-au casat o mulţime de mijloace de transport depăşite/stricate şi s-a făcut curăţenie generală în interiorul Autobazei 1. S-au adus noi loturi de autobuze simple (DAC 112) respectiv articulate (DAC 117). S-a continuat promovarea serviciului de autotaxare în interiorul mijloacelor de transport pentru a se evita frauda călătorilor. S-a făcut o nouă analiză asupra gestionării autobuzelor/troleibuzelor/tramvaielor pe traseele deţinute (...).
Din păcate, condiţia financiară a continuat să reprezinte o problemă majoră; aceasta a fost acut accentuată de diferenţa dintre fondurile alocate de Primărie şi scumpirile exagerate, impuse de perioada de început de tranziţie pe teritoriul ţării noastre (mai precis „adaptarea” preţurilor comuniste la standardele democraţiei, sau, în altă ordine de idei, la cele ale pieţei economice libere).
Aşadar, să mai surprindem un capitol din existenţa regiei noastre de transport local cu ajutorul articolelor publicate de cotidianul „Viaţa Liberă”:
-19 februarie 1991: Tramvaiele pe gheaţă


-13 martie 1991: Du-mă acasă, măi tramvai!

-18 martie 1991: Călători frauduloşi – taxatoare fără ruşine

-16 mai 1991: Greva vatmanilor

-18 mai 1991: Greva vatmanilor a trecut. Consecinţele rămân!


-10 august 1991: Din minunile transportului în comun la Galaţi


-16 noiembrie 1991: Preţul biletelor de transport la Galaţi

De asemenea:
-un anunţ cu privire la serviciile de transport oferite în noaptea de Înviere;

-o fotografie cu două dintre fostele noastre troleibuze articulate: 213 şi 202.

Anul 1992

Cotidianul local „Viaţa Liberă” a continuat să realizeze materiale interesante despre operatorul nostru de transport local. Ceea ce am reuşit să găsesc în numerele specifice acestui an, postez mai jos. Aşadar:
-10 februarie 1992:

-11 februarie 1992:

-26 februarie 1992:

-3 martie 1992:

-11 martie 1992:


-18 august 1992:



-24 august 1992:

-11 septembrie 1992:

-26 octombrie 1992:


-11 noiembrie 1992 – cu două articole:




-23 noiembrie 1992:
Şi... două fotografii menite s-amintească d-acele vremuri:





Anul 1993

A fost un an plin de evenimente în ceea ce privește activitatea regiei noastre de transport local. O parte dintre acestea au fost surprinse și povestite de cotidianul local “Viața Liberă”…

-28 ianuarie: Un tramvai ca o ghiulea:


-12 februarie: Viraj la RATU:


-18 februarie: Transportul urban: bilanț si perspectivă:


-4 martie: Vom merge pe jos? 


-2 aprilie: Elevii au de ales între mersul pe jos și comportarea civilizată


-5 aprilie: Traversând orașul


-28 aprilie: Feriți-vă de controlori…


-6 mai: Șoferii sunt în grevă generală! Galațiul va fi blocat



-6 mai: De la RATU (ultima oră):


-30 iunie: Transportul în comun va sucomba?


-8 iulie: Coliziune


-9 iulie: Șinele cu buza ruptă:


-9 iulie: Aflăm de la Poliția Transporturi:


-24/25 iulie: Control la RATU:


-1 septembrie: Pe Traian, într-un tramvai…


-15 septembrie: Raționalizare a transportului din valea orașului:


-17 septembrie: Licitație RATU:


-19 octombrie: RATU blocat de lipsa resurselor financiare:


-26 octombrie: Primele disponibilizări:


Să vedem și câteva fotografii realizate în cursul acestui an: 

-Pe strada Gheorghe Asachi, în dreptul spitalului de pediatrie:


-La Minion: 


-Zâmbiți!


-Ora de vârf la S.N.G.:


-Pe strada Portului:


-La intersecția străzilor Brăilei cu Domnească:


-DAC-ul articulat 3693 (cu reclamă la “Viața Liberă”) în dreptul actualului Romtelecom:


-Pe viaductul de lângă Gara C.F.R.:


-La Prefectură: protestul Mc Grim:


-Urcând pe strada Gării:

 

Anul 1994

Jurnaliștii cotidianului “Viața Liberă” au continuat să ne ofere episoade din istoria regiei noastre de transport local. Haideți să le lecturăm pe cele înregistrate în cursul acestui an:

-26/27 februarieDe ce a crescut prețul la biletele RATU?

-2 martieTot șoferii - fruncea!

-30 maiUn tramvai numit dorință;


-20 iunieDe ce s-a scumpit transportul în comun? Cât? Și cum?

-15 iulieStr. Basarabiei se modernizează;

-22 iulie“Într-o țară civilizată, nu sunt călători frauduloși” (II);

-18 august“Într-o țară civilizată, nu sunt călători frauduloși”(III);
 
Să vedem și o fotografie cu unul dintre autobuzele Rocar 112, pe atunci tinere și zburdalnice…
 
Anul 1995
Lucruri bune și lucruri mai puțin plăcute au fost consemnate de ziariștii cotidianului “Viața Liberă” în ceea ce a însemnat evoluția R.A.T.U. Galați pe parcursul anului 1995. Cel mai important însă, materialele au fost corecte, adică neinfluențate din punct de vedere politic și nici “umflate” pentru a impresiona cititorul. Nu… Așa cum s-au întâmplat, așa au fost consemnate.
Aflăm, printre altele, un nou episod din veșnica luptă a R.A.T.U. cu statul pentru obținerea fondurilor necesare supraviețuirii și asigurării totodată a unui transport sigur din punct de vedere tehnic și totodată decent, despre teribilismul elevilor manifestat în cursele cu autobuze destinate lor precum și despre metoda stil suveică aplicată tramvaielor și implementată pe viaductul C.S.G. cu ocazia unor reparații de consolidare…
-10 ianuarie: “Până ieri, la prânz, transportul în comun paralizat!”;
 
-19 ianuarie: “Autobuzele de pe traseele 19 și 14 nu au condiții să mai circule”;
 
-3 februarie: “Trasee suspendate! Precizări importante de la R.A.T.U.”;
 
-14 februarie: “Fiare vechi pe patru roți”;

 
-22 februarie: “Pensionarii R.A.T.U. cer legitimații de transport”;
 
-14 aprilie: “R.A.T.U., bugetul și… traseele exterioare”;
 
-22/23 aprilie: “Cât mai sunt valabile biletele R.A.T.U. de 120 lei?”;
 
-3 mai: “Drumurile noastre toate…”;
 
-4 mai: “Majorarea tarifelor la R.A.T.U. : O… surpriză?”;
 
-26 iunie: “R.A.T.U. răspunde pensionarilor săi”;
 
-28 iulie: “Ne trebuie sau nu un transport civilizat? (I) și (II);

 
-7 august: “Ne trebuie sau nu un transport civilizat? (III);
 
-9 august: “Ne trebuie sau nu un transport civilizat? (IV);
 
-26 septembrie: “O propunere pe adresa RATU”;
 
-28/29 octombrie: “10 barat – un traseu pentru cetățeanul de rând”;
 
-30 noiembrie: “Un autobuz RATU, devastat de elevi
 
Închid această retrospectivă cu un anunt câteva fotografii de pe viaductul C.S.G., acolo unde triplele electrice aveau să asigure legătura spre/dinspre C.S.G. pe un sigur fir datorită efectuării unor lucrări de consolidare: