vineri, 22 noiembrie 2013

Ultimul salut al “bondarilor”

Anul 2000 a marcat, în ceea ce privește evoluția transportului local cu tramvaie, achiziția și implicit utilizarea unui grup de 12 Tatre T4D și patru remorci B4D provenind din orașul german Dresda. Schema de culoare a acestor mijloace de transport electrice – galben cu negru – le-a adus denumirea de “bondari”.
Au trecut 13 ani de la primele curse ale acestor eroi în cadrul urbei noastre. Pe parcursul întregii perioade de activitate, ei ne-au servit publicul într-un mod sigur, elegant și totodată confortabil. Au urmat apoi anii de conservare sau, cu alte cuvinte, ani de așteptare în privința unei decizii finale: reactivare sau pensionare?
Ei bine, 1306 este - în prezent - cel mai norocos din lot. El funcționează în depoul din Barieră ca vagon de manevră. Pe de altă parte, 1312 a fost primul bondar care a primit decizia de pensionare…
Iată-l retras deocamdată pe una dintre liniile de conservare:






 
1313 l-a urmat… Astăzi l-am găsit într-una din halele depoului de pe Magistrală, în cursul procesului de valorificare. 








 
În fața halei respective, 1307

 
… și 1310

 
își așteptau rândul.
Da, epoca “bondarilor” este aproape de sfârșit. Iată-ne din nou în fața unui moment trist, unui moment pe care n-avem cum să-l evitem. Personalul care activează în depoul de pe Magistrală privește cu nostalgie apusul eroilor aduși din Dresda: parcă ieri le trimiteam în Probe pe liniile orașului… Parcă ieri le făceam reviziile și căutam să le menținem cât mai prezentabile…
Timpul trece pe nesimțite. Așa se întâmplă într-o viață de om, d-apoi într-una de tramvai. Măcar avem amintirile, menite să ne amintească mereu de cei dragi…
Așadar:
-1307 (98, 0082), surprins de Terry Lawson în luna mai a anului 2008, pe vremea când avea remorcă:
 
-1310 (59, 0085), alături de partenerul său B4D 1273 (396, 0134) în iulie a lui 2006 și…
 
-… 11 luni mai târziu (foto Terry Lawson):
 
-1312 (81, 0087) aflat la traseul 44. Se întâmpla în luna iunie a anului 2007, cu Terry Lawson în spatele obiectivului:
 
-1313 (93, 0088) și remorca sa, trase în poză de Ștefan Pușcașu ( http://tramclub.org ) în iunie, 2006:
 


2 comentarii:

  1. De ce sa caseze aceste Tatra T4D? Dupa cum am mai spus sunt ideale pentru liniile 1,40 sau chiar 44!
    Iar acum ce Tatra T4D Ex.DVB Dresda si ce Tatra T4D Ex.MVB Magdeburg au mai ramas?

    RăspundețiȘtergere
  2. Tatrele T4D si-au indeplinit cu varf si indesat scopul pentru care au fost aduse in urbea noastra. Prin urmare, pensionarea lor este una binemeritata. Dupa cum spuneam si-n cadrul acestui articol, ne despartim cu greu de ele, atat cei pasionati de serviciul lor cat si cei care au lucrat pentru a le mentine active si totodata pregatite corespunzator pentru calatori. In prezent, nu mai avem nici un reprezentant din Magdenburg. Ultimul activ a fost 7... Cat in privinta "bondarilor de Dresda": ei bine, in conservare continua sa se afle 7 vagoane (1305, 1308, 1309. 1311, 1314, 1315 si 1316) precum si celebrele remorci B4D (1270, 1271, 1272 si 1273). 1306 se mentine activ in depoul din Bariera Traian.

    RăspundețiȘtergere