marți, 29 martie 2011

Legile DAF-urilor

Având în vedere că aceste mijloace de transport au fost realizate ţinând cont de gradul de civilizaţie şi disciplină occidentală, ar fi bine să luăm în consideraţie anumite aspecte atunci când călătorim cu ele. Două dintre acestea sunt semnificaţia primei uşi precum şi a benzii roşii, trasată pe podea în vecinătatea cabinei şoferului. La olandezi, urcarea se făcea pe prima uşă, în ordine (şi nu buluc, cum se practică prin staţiile noastre), călătorul cumpăra bilet de la automatul aflat pe o bară specială de lângă cabina şoferului şi se deplasa apoi în salon. Asta nu înseamnă că pasagerii nu se puteau urca sau coborî şi pe celelalte două uşi însă exista un anumit flux de deplasare/ocupare a salonului. Banda roşie este respectată cu stricteţe în ţările civilizate şi delimitează spaţiul destinat orientării şoferului de cel destinat călătorilor. Ţinând cont de acest aspect,îţi este practic imposibil să încropeşti o cabină separatoare parţial sau integral de restul salonului; n-ai spaţiu pentru aşa ceva întrucât inginerii proiectanţi au definit cu succes întreaga suprafaţă, desigur, pentru standardele de civilizaţie occidentală.
La noi, călătorii se bulucesc, de regulă la prima uşă, asta ca să fie siguri că şoferul îi observă şi îi „trece în registru”. Desigur că îi trece, dar printre dinţi, şi într-o manieră nu tocmai prietenoasă... Pe urmă, după urcare, există tendinţa nefericită de a se posta exact în dreptul primei uşi deşi restul salonului este gol. N-ar fi păcat să nu facă nervi suplementari conducătorului?! Linia roşie nu reprezintă pentru ei mai mult de „o dungă bizară de vopsea”... Prin urmare, majoritatea şoferilor care respectă meseria, civilizaţia precum şi conduita, au postat în zona frontală a DAF-urilor pe care le conduc tot felul de mesaje de informare. Din păcate, nici măcar aceste anunţuri n-au efect asupra călătorilor; „când deschideţi, dom’ şofer, prima uşă?!”, a întrebat ironic un bărbat pe unul dintre colegii mei iar răspunsul a venit pe aceeaşi frecvenţă înţepătoare: „când o să fim şi noi occidentali”...
Prin urmare, dragi gălăţeni, înainte să vă supăraţi că „oamenii de pe DAF-uri” nu vă deschid prima uşă, ar trebui să ştiţi că:
-aglomerarea în zona frontală împiedică orientarea şoferului în oglinzile laterale precum şi în trafic (în special în întersecţii);
-pe timp de iarnă, zona interioară dreaptă a parbrizului se abureşte împiedicând vizibilitatea în oglinda laterală dreapta;
-vă puteţi accidenta în cazul unei frâne/manevre fortuite brutale întrucât în această parte nu există bare de susţinere.
Respectând aceste minime informaţii contribuiţi la o călătorie mai sigură.



Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu