luni, 20 august 2012

Cine-şi mai aminteşte de... 8166?

Dacă ar fi să facem un top în ceea ce priveşte cea mai scurtă activitate a mijloacelor de transport achiziţionate noi, în regimul nostru urban, 8166 s-ar lupta pentru prima poziţie cu... „carbonizatul” 8377!
Topul ar fi:
-83771988, aproximativ trei ani de serviciu, distrus într-un incediu în Autobaza 1;
-81661989, aproximativ trei ani se serviciu, retras şi casat în cursul lui 1993;
-62921988, aproape şase ani de activitate, dintre care ultimii trei au reprezentat un chin pentru mecanici.
După cum spuneam, începutul ultimului deceniu al secolului trecut a scos la iveală probleme grave, de natură financiară, în ceea ce privea existenţa I.J.T.L. / proaspătă R.A.T.U. Prin urmare, o maşină nouă, căzută la datorie era o sursă neaşteptată în a salva vieţile unor veterani, plămădiţi dintr-un aluat mai... „ambiţios” din punct de vedere calitativ.
Nu s-au putut lua prea multe după 8377; incendiul l-a năruit într-o proporţie covârşitoare iar identitatea lui a trăit graţie numărului de kilometri parcurşi până la producerea incidentului...
Cu 8166, lucrurile aveau să stea altfel; puţini îşi mai amintesc cum arăta în primii ani de funcţionare şi de ambiţia titularilor de a-l menţine în serviciu într-o formă ireproşabilă, aşa, în ciuda dotărilor slabe, realizate sub economia epocii de aur... E drept c-a petrecut mult timp prin ateliere.
Cu toate acestea, n-ai cum să eviţi destinul; acest autobuz şi-a pierdut rapid strălucirea din cauza faptului că i-a cedat motorul.
Perioada în care s-a petrecut acest trist eveniment nu i-a putut oferi nici o alternativă. Au existat câteva luni de aşteptare însă veteranele fruntaşe se încăpăţânau să cedeze la locale iar... celelalte inimi bătrâneşti nu se meritau a fi schimbate.
8166 s-a descompus încet, în timp, piesă cu piesă şi echipament cu echipament. A sosit în Galaţi alături de DAC-urile „burdufate” scunde, 8153 şi 8179. În cursul aceeluiaşi an le-a urmat şi ultimul articulat scund din istoria regiei noastre de transport local: 1251. Schema de culoare a acestora era ocru.
Nu-mi amintesc să fi călătorit vreodată cu 8166; asta nu contează. Ceea ce e important, pentru orice persoană interesată de istoria transportului în comun (şi nu numai!) este că a existat o maşină ambiţioasă pe care destinul a tras-o pe dreapta şi nu i-a oferit un... come-back.
Mai jos, o schiţă pe care am realizat-o graţie informaţiilor primite:


Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu