Gestionarea cât mai eficientă a carburantului pentru
mijloacele de transport în cursul “Epocii de Aur” a avut – printre altele –
două măsuri radicale: utilizarea buteliilor cu gaz metan (câte trei pe
autobuzele articulate şi două pe cele simple) şi înfiinţarea traseelor “rapide”
şi “complementare”.
Traseele “rapide” urmau cursul celor normale însă
opreau doar în staţiile cu flux mare de călători iar pe plăcuţele de linie,
erau marcate cu litera “R”. De exemplu, traseul 10R (Micro 19 – Parc. C.F.R.)
oprea, pe tur, la Spitalul Judeţean, Ţiglina I, Sana, Magazin Modern, Parfumul
Teilor, I.T.G. şi Parc C.F.R. Acestea erau folosite la orele de vârf.
Traseele “complementare” reprezentau forme scurte ale
traseelor propriu-zise şi erau utilizate între orele de vârf. Forma scurtă a lui
10 (Micro 19 – Parc C.F.R.) era 15 (Micro 19 – Centru), a lui 11 (I.L.T.G. –
Parc C.F.R.) era 33 (Centru – Parc C.F.R. folosit doar în week-end), a lui 20
(Complex Siret – Gara C.F.R.) era 30 (Complex Siret – Centru), a lui 24
(I.L.T.G. – Micro 40) era 34 (Centru – Micro 40), a lui 21 (Gara C.F.R. – Gara Barboşi) era 31 (Micro 19 – Gara Barboşi) iar a lui 27
(Ţiglina III – Parc C.F.R.) era 16 (Ţiglina III – Centru folosit pentru o
scurtă perioadă de timp).
“Complementarele” au dispărut treptat, spre sfârşitul
anilor 90, în mare parte datorită reorganizării sistemului de transport local.
Astăzi, fostul traseu 10 este 102 iar 15 are o cu totul altă formă decât cea
menţionată anterior… La fel şi 11 iar 33 nu mai există, ca şi 30, ca şi 24.
Linia 27 a devenit 104 iar actualul 16 are în comun cu fostul 16 doar… un
segment din strada Brăilei.
Cel mai longeviv tandem a fost 21 – 31. Traseul 31
este, alături de 9 şi 26 unul dintre cele mai vechi şi mai stabile itinerarii
din urbea noastră. Sunt convins că şi astăzi, traseul 21 şi-ar dovedi
utilitatea aşa cum a făcut-o până la suspendare (spre sfârşitul lui 2010).
Acesta era utilizat la orele de vârf şi nu a dus niciodată lipsă de călători; pe
o porţiune semnificativă, oferea sprijin colegelor 28 şi 29 precum şi fostului
10. Iar apoi urma porţiunea unică, spre gara din Barboşi, care se desfăşura de
multe ori în aglomeraţie, cu oameni agăţaţi de uşi… Când ieşeam de la liceu,
primul venea autobuzul liniei 29… De multe ori nici nu mai oprea; era deja
arhiplin. Şi după vreo zece minute venea şi 21… Şi el era arhiplin şi oprea la
câţiva zeci de metri de staţie. Iar noi învăţasem deja obiceiul ăsta şi-l
aşteptam acolo…
Reactivarea legăturii dintre cele două gări (C.F.R. şi
Barboşi) la orele de vârf ar fi o soluţie pentru fluidizarea fluxului de
călători. Traseul 105 ar avea nevoie de susţinere măcar pe străzile Gării –
Bălcescu. Iar din Centru şi până în Micro 19… orice ajutor e bine-venit!
Amintiri:
-anul 2010: FRE în staţia “Agenţia de Voiaj”;
-anul 2010: 627 (GL – 71 – PMG) ieşind pe strada Gării;
-un suvenir:
11 nu mai exista? cred ca glumiti :) Dimpotriva, s-a facut o treaba foarte buna cu noua formula a traseului 11, dar ma surprinde ca, din comentariile din Viata Libera, unii clienti s-au suparat pe faptul ca "ocoleste"
RăspundețiȘtergereAcest comentariu a fost eliminat de autor.
ȘtergereDin cunostintele mele,vechiul traseu al liniei 11 era Parc C.F.R. - ILTG.Ca o completare,am venit cu ideea reinfintarii acestui traseu insa cu indicativul 18 facand legatura dintre Parc C.F.R. si INTFOR,fiind din perspectiva mea o legatura importanta.Astfel liniile ce strabat Str.Domneasca primesc ajutor,precum si liniile 10,15,29 si 34 in zona cartierului Port.
ȘtergereNu ati inteles contextul... sau poate am lasat eu loc de intrepretari :) : 11 de "odinioara" este modificat. Ca si 15. Si ca si multe altele. E normal sa fie asa, trebuie sa ne adaptam la evolutia orasului. Oricum ar fi ea. In plus, varianta ocolitoare a lui 11 mi se pare perfecta pentru cei ce locuiesc pe strada Regiment 11 Siret. (y)
RăspundețiȘtergere