La inceputul
anilor ’70, transportul electric asigurat cu tramvaie a cunoscut o puternica
expansiune, ce avea sa atinga punctul culminant in anii 1985 – 1986, cand
existau 24 de trasee de tramvai, 4 experimentale si unul special, pentru
transportul fructelor si legumelor de la fostul I.L.F. in Piata Centrala. A
urmat o perioada de stagnare dupa care importanta tramvaiului s-a diminuat
treptat, ajungandu-se ca, in prezent, in cadrul urbei noastre sa mai
functioneze doar 4 trasee (!).
Declinul
circuitului de tramvaie a inceput inca din prima jumatate a anilor 90, cand s-a
renuntat la traseul ce asigura legatura dintre Gara Fluviala si Gara C.F.R. Au
urmat apoi formele scurte ale traseelor conventie, legatura dintre Poarta Sud
si Poarta Nord C.S.G., traseul “fructelor si legumelor”, linia de pe strada
George Cosbuc, linia de pe strada Traian (…)
La baza
acestui declin au stat argumente mai mult sau mai putin credibile precum si
promisiuni pe care timpul le-a dovedit mincinoase. Cert este faptul ca in presa,
de fiecare data cand s-a renuntat la cate un tronson de linie si implicit la
cate un grup de trasee, s-a promis introducerea troleibuzelor in zona/pe strada
respectiva. Amintesc de “visele primarilor” cu troleibuz pe strada George
Cosbuc, pe strada Traian precum si pe strazile Ana Ipatescu si Portului…
Evident, a fost o manevra de a linisti populatia care apela la serviciile de
transport public local si de a impinge episoade utile in neantul uitarii.
Pe de alta
parte, orasul era si este intr-o deplina schimbare. Industria a suferit si ea
pierderi semnificative odata cu inchiderea multor unitati de lucru fapt ce a
dus la diminuarea populatiei active. Totusi, sunt cazuri cand s-a facut exces
de zel si s-a renuntat prosteste la trasee eficiente.
Un
aspect trist este acela ca la Galati, odata cu incheierea Epocii de Aur nu s-a
mai extins nici reteaua de tramvai si nici cea de troleibuz. Daca activitatea troleibuzelor se
mentine “batraneste constanta” din lipsa de interes si implicare a edililor,
activitatea tramvaielor continua sa piarda teren, zi de zi.
O incercare
de dinamizare a avut loc in 2016, cand societatea de transport public local a
devenit unicul operator de transport din Galati. Tramvaiele deserveau atunci 10
trasee dintre care 4 in regim de cursa conventie pentru angajatii C.S.G. si
S.N.G. (prefer denumirile vechi ale acestor unitati, din respect pentru ceea ce
a fost odata industria galateana). Primul traseu la care s-a renuntat a fost 2
(Piata Centrala – Poarta Est A.M.G.), care avea o vechime de aproximativ 2 luni
si a fost considerat nerentabil. Anul 2017 a adus noi “concedieri”: s-a
renuntat la traseele conventie pentru combinatul siderurgic. : 1 (Comat –
Poarta Est A.M.G.) si 3 (Micro 19 – Poarta Est A.M.G.). In locul lor a fost
reactivat traseul 41 (Micro 40 – Poarta Est A.M.G.). S-a pierdut apoi legatura
cu Bazinul Nou, mai intai prin desfiintarea traseelor 6 (Poarta Est A.M.G. –
Bazinul Nou) si 8 (Piata Centrala – Bazinul Nou) iar la o luna distanta, s-a
renuntat si la conventiile 5 (Micro 19 – Bazinul Nou) si 42 (Comat – Bazinul Nou).
Dupa cum
afirmam, in prezent mai sunt active doar patru trasee de tramvai: 7, 39, 41 si
44. Dintre acestea, traseul 7 (Piata Centrala – Micro 19) este cel mai vechi
iar traseul 39 (Micro 19 – Cimitir Israelit), cel mai aglomerat.
Infrastructura
multor linii de tramvai a disparut… In 2003 – 2004 s-a asfaltat strada Cosbuc
si s-a pierdut, mai intai, segmentul electric dintre intersectia cu strada
Bucovinei si cea cu strada Basarabiei. Apoi s-a acoperit segmentul dintre
intersectia cu strada Bucovinei si intersectia cu strada Henri Coanda. Reteaua
de alimentare a mai ramas pe pozitii pentru cativa ani, si ea influentata de
promisiunea troleibuzului pe Cosbuc, intre Bariera Traian si Hotel Sofin. Apoi
a venit randul strazilor Alexandru Macelaru si Traian, modernizate pe etape dar…
fara tramvai pe segmentul cuprins intre Baia Comunala si Bariera Traian. In
cartierul Port si pe strada Ana Ipatescu, lucrarile de modernizare ce au condus
la inlaturarea liniilor de tramvai avea sa inceapa in 2008. Astazi, a ramas ca
amintire din fostul traseu 50 doar liniile din terminalul de vis-à-vis de Gara
Fluviala, pierzandu-se printer buruieni, asfalt si garaje. Gara C.F.R. si
strada Bucovinei au pierdut si ele tramvaiul… Pe strada Mihai Bravu, una dintre
cele mai vechi strazi ale orasului ce au gazduit pentru prima oara tramvaiul
spre Gradina Publica s-a pus un brau de piatra cubica comemorativa in loc de a
pastra traditia si implicit eficienta transportului public electric. O
alta lucrare de modernizare ce nu a pastrat reteaua de tramvai a fost cea de pe
strada Tecuci, de la I.F.R. la intersectia cu strada 1 Decembrie 1918. De
asemenea, s-au mai pierdut si legaturile dintre principalele artere
electrizate: legatura de pe strada Bucovinei, legatura de pe strada Cerealelor,
legatura de pe strada Anghel Saligny (…). In prezent se lucreaza la
modernizarea strazii Basarabiei, pe segmentul dintre Baia Comunala si
intersectia cu strada Mihai Bravu. Si in acest caz se elimina linia de tramvai,
fapt ce incheie albumul cu amintiri al transportului electric spre Bazinul Nou.
Mai jos,
postez cateva fotografii din reteaua disparuta a tramvaielor:
1
. (foto
galerie personala) Pe strada Anghel Saligny, spre Stadionul Otelul;
2.
(foto
galerie personala) La intersectia strazilor Anghel Saligny si Gheorghe Asachi. Inlaturarea
acestei linii a dus la desfiintarea traseului 43 (Poarta Est C.S.G. – Stadion Otelul)
forma scurta a lui 3 (Poarta Est C.S.G. – Micro 19) precum si variantele de
deviere pentru legatura cu cartierele Micro 18 – Micro 21.
3,
4. (foto
Jarda Wagner)
La intersectia strazilor Cosbuc cu Basarabiei. Inlaturarea liniei de pe strada
Cosbuc, pe portiunea cuprinsa intre Patinoar si Cimitirul Eternitatea a dus la
desfiintarea liniei de tramvai 57 (Micro 19 – Cimitir Israelit) precum si
variantele de deviere pentru legaturile spre Piata Centrala, Micro 19, Comat,
Bariera Traian.
5.
(foto
Jarda Wagner)
Pe strada Cerealelor. Indepartarea liniei din aceasta locatie a dus la
suspendarea legaturilor dinspre Bariera Traian spre Piata si Bazin.
8. (foto Jarda Wagner) In terminalul din Gara C.F.R. Existau de aici legaturi cu cartierul
Port, Micro 19, Comat, Bariera Traian, Combinatul Siderurgic sau I.C.Frimu… In
ultimii ani de activitate, doar legatura cu Comat-ul se mai realiza (traseul
36). Desi in anul 2008 s-a dat aprobarea pentru ca traseul 37 (Micro 19 – Gara C.F.R.)
sa isi reia activitatea si se analiza totodata si activarea traseului 38 (Gara
C.F.R. – Poarta Est C.S.G.), traseul 37 nu a mai revenit (fusese botezat de
calatori “traseul fantoma” intrucat fusese reinscriptionat pe placutele de
statii dar tramvaiul nu circula) iar 38 nu a trecut de etapa de analiza.
A apărut din nou radio 106 pe maz
RăspundețiȘtergere42 61
Dar wringht-ul LKI ce se va alege casarea sau reparat
RăspundețiȘtergerePIY la-m văzut dezmembrat in depou transurb
RăspundețiȘtergere