luni, 10 decembrie 2012

„Galbenele daneze”: încă un episod fundamental în istoria transportului local gălăţean

Îmi aduc aminte de sfârşitul anilor 70, când în Galaţi a început epoca autobuzelor articulate cu produsele Ikarus 280. Au trecut aproape doi ani până când urbea noastră a adoptat varianta autohtonă – DAC 117, profund inspirată din modelul menţionat. O parte dintre Ikarus-uri au apucat anii 90. Altele au răposat în a doua jumătate a anilor 80, datorită lipsei acute de piese precum şi a cârpelilor efectuate din economia epocii de aur... Simbolul lor a fost purtat însă până în prima jumătate a anilor 2000! Pereţii separatori dintre cabinele şoferilor şi saloane precum şi multe alte echipamente de natură tehnică au fost preluate, la casarea Ikarus-urilor, de către autobuze mai tinere din parcul R.A.T.U.
Astăzi, după atâtea decenii, episodul se repetă dar cu alţi protagonişti. DAB-urile au fost achiziţionate în anul 2007 şi au reuşit să scoată transportul local gălăţean dintr-un moment de impas. O parte dintre ele ne-au părăsit dar nu fără a lăsa, în urmă, elemente care să amintească de faptul că au deservit traseele noastre locale. Astfel, o parte din piesele şi echipamentele lor au ajuns fie la colegii de lot rămaşi în serviciu, fie la alte modele de maşini aflate în parcul Autobazei 1. Cele mai „expresive” sunt:
-DWN şi DWP din rândul DAB-urilor aflate în circulaţie (geamuri preluate de la colegii de lot care nu mai există), DWO (motor de la DWR);
-MKO şi MKN din rândul Prestij-urilor (banchete preluate de la danezele casate);
-UEE, UMN, VOD, VOE, CIK din rândul Cobrelor (elemente de închidere a cabinei precum şi componente tehnice);
-PNO şi PNN din rândul Rocar-urilor – cele mai recente achiziţii – ambele adaptând echipamente pentru cabinele lor...



Alături de reprezentanţi precum DWM, DWO, FPV, FRC, FRD sau FRE, istoria DAB-urilor daneze merge mai departe pe plaiurile noastre natale. Iar echipamentele pe care mijloacele de transport aflate în serviciu le-au împrumutat de la eroii noştri răposaţi insistă să marcheze un episod important din ceea ce regia noastră de transport local marchează pentru oraşul nostru.

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu